Boganmeldelse: ORANGERIET - Historien og planterne

Jeg har fået en anmelder eksemplar af bogen, "ORANGERIET - Historien og planterne" skrevet af Kirsten Engholm. Bogen er fra Koustrup & Co, der er kendt for deres smukke havebøger, kunsttryk og boligtilbehør. Jeg takkede ja, til at læse den, da jeg elsker eksotiske planter. Generelt er jeg bare virkelig glad for planter og det kan man også nemt se når man kommer hjem til os, både inde og ude. Vores have er ca 650 kvadratmeter fyldt med en masse smukke træer, buske og blomster.

Jeg har altid drømt om mit eget lille orangeri i haven, men lige pt er der ikke plads til det. Jeg håber dog, at drømme vil blive opfyldt når vi til næste sommer går i gang med projekt have. Bogen her har ihvertfaldt givet mig en masse inspiration!

ORANGERIET er en hyggelig lille bog med en god baggrundshistorie omkring orangeriets oprindelse, samt orangerier i Danmark. Forfatteren, Kirsten Engholm er gartner i Orangeriet i Fredensborg Slotshave. Hun har arbejdet med orangeriplanter i mere end 20 år.
Det var meget spændende at læse og jeg blev klog på nye ting. Jeg elsker bøger, som man lærer noget af - det er bare de bedste. En stor del af bogen fortæller også hvordan man passer og plejer de eksotiske planter, alt fra typer af orangeri planter, til jord behov, plantesygdomme, hvad de forskellige planter kan bruges til og meget meget mere. Det er efterhånden blevet meget moderne at have citrusplanter i boligen, men det er ikke altid nemt at passe og pleje dem. Det skal dog nævnes, det er ikke kun citrusplanter, men også oliven, granatæble, myrte, jasmin, laurbær mm. som der gives gode råd og tips til hvordan man passer dem bedst.

Denne bog er til dig, der elsker eksotiske planer og har brug for både et opslagsværk og baggrundshistorie omkring orangerier. Man behøver ikke nødvendigvis at eje et orangeri for at kunne læse/bruge bogen - hvis du søger råd om pasning og pleje af dine eksotiske stueplanter, så er bogen bestemt også for dig. Samtidigt, får du også lidt historie med.

Bogen kan købes online her, hos Koustrup & Co og hvis du skynder dig at bestille nu, så kan du være heldig at få et af de smukke, eksklusive A4 kunstryk med, som ses på billedet! Jeg tror den skal op og hænge enten i vores køkken eller pejsestue.

• Bøger

Synes godt om